Kundecase
Lyngby Taarbæk kommune har siden efteråret 2009 sendt alle byrådsmøder live på nettet. Servicechef Henrik Bomholt var tovholder på projektet.
Her er hans erfaringer:
Hvorfor sende Lyngby Tårbæk
byrådsmøderne live?
Udgangspunktet var et politisk ønske om at give borgerne større indsigt og medleven i kommunalbestyrelsens arbejde.
På den baggrund var det naturligt at undersøge mulighederne for, at borgerne hjemmefra kunne overvære kommunalbestyrelsens møder og/eller se behandlingen af enkelte punkter på et senere tidspunkt.
Hvad blev din opgave efter, beslutningen var taget?
Jeg begyndte med at kigge nærmere på de kommuner, som på daværende tidspunkt transmitterede byrådsmøder. Der var kun en håndfuld, og erfaringerne var blandede. Ingen af modellerne passede til vores behov. Det var vigtigt for os, at vi fandt en løsning i tæt samarbejde med det firma, der havde leveret vores AV-løsning (Teletech A/S). Vi var nemlig ikke interesseret i at skulle udskifte den eksisterende AV-installation. Så kravet var, at kameraer og anden teknik kunne integreres med det, vi havde i forvejen. Teletech og Digicast (Kommune-TV) fik opgaven, og det har vi ikke fortrudt.
Hvad har det kostet kommunen?
Det har kostet i omegnen af 100.000 kr. til indkøb og installation af udstyr. Derudover har vi et løbende abonnement hos KTV om drift og afvikling af møderne. Udgiften til driften holder sig under 100.000 kr. årligt.
Hvad har det taget af ressourcer internt at gennemføre projektet?
Jeg brugte en del tid på at afsøge erfaringer fra andre kommuner, og jeg holdt en del møder med leverandører. Nu da installationen er foretaget, har vi i kommunen intet arbejde i forbindelse med transmissionerne. Det var vigtigt for os, at vi ikke skulle bruge en masse ressourcer i form at træning og undervisning af rådhusbetjente, som i givet fald var dem, der skulle betjene udstyret. Med vores aftale med KTV klares alt uden vores indblanding.
Er borgerne interesserede i at se møderne?
Vores seertal er stigende. Hvor mange, der overværer møderne, afhænger af, hvad der er på dagsordenen. Ved de afsluttende budgetforhandlinger fulgte mere end 100 med direkte fra deres PC, og efterfølgende har mere end 300 været inde at se hele eller dele af mødet. Vi får løbende tilbagemeldinger fra borgere, der udtrykker stor tilfredshed med den nye service fra kommunen.
Hvad er dit råd til andre kommuner?
Hop ud i det. Borgerne skal nok tage det til sig. Find en løsning, som indeholder mest mulig automatik. Det kræver for meget, hvis betjening af udstyr og redigering påhviler medarbejdere i kommunen. Hos os er der byrådsmøde hver 4. uge, og jeg er sikker på, at der ville blive masser af problemer med vagtplaner, og hvilke medarbejdere der har de nødvendige IT-kundskaber, hvis vi selv skulle afvikle møderne.
Henrik Bomholt er Servicechef I Lyngby-Taarbæk kommune, og har været ansat i 20 år.
Henrik Bomholt kan kontaktes på direkte tlf: 45 97 38 04 eller e-mail: hb@ltk.dk